fbpx
love-746678_1920

לקיחת אחריות על עצמי כילד

שי הוציא קופסת משחקים מהארון, האחיזה שלו לא הייתה טובה והקופסא נפלה והתהפכה, כל הרצפה התמלאה בלגו, מלא חלקים קטנים נפלו לכל עבר. "זה בגללך אמא, זה בגלל שדיברת, בגללך הכול נפל לי" שי בכה ובכה על כך שעכשיו יצטרך להתחיל לאסוף את הכול.

כמה שעות אחרי, שי הלך לחדר ונתקע בשולחן, "אמא בגללך קיבלתי מכה", אמר תוך כדי בכי וצעקות, זה את גרמת לי ליפול, כי את קראת לי ודיברת ובדיוק נפלתי באותו הזמן"..

בשני המקרים ובמקרים רבים נוספים שי מסרב לקחת אחריות על עצמו והוא מפיל את האשמה על אימו או על הסובבים אותו על מנת שלא יצטרך לשלם מחיר על מעשיו. לקיחת אחריות ושילום מחיר הם תהליכים נחוצים והכרחיים כחלק מתהליך התפתחותי נכון וכחלק מבגרות ריגשית. מצד אחד לילדים יש נטייה טבעית לקחת אשמה על עצמם, ומצד שני יש להם נטייה להאשים את האחר ובכך לגונן על עצמם מהאשמה שהם חשים. ילד שמאשים כל הזמן אחרים בכל מה שקורה לו יתקשה להתבגר באמת כיוון שאינו לוקח אחריות על מעשיו ועל חייו ולקיחת אחריות זהו חלק מתהליך של התבגרות רגשית ועצמאות

בטיפול באמנות ילד לומד לקחת אחריות על המעשים שלו, הוא לומד להתמודד עם תוצרים שלו באומנות, הוא לומד להתמודד עם אכזבות, כישלונות וגם עם הצלחות.

טיפול באמנות הוא תהליך שמניב תוצאות. כששי אמר לי בטיפול- נשפך לי כל הדבק כי לא הייתי זהיר מספיק, התרגשתי כי בעיני זה התחלה של תהליך, זה התחלה של ראייה בוגרת יותר את המצב זה התחלה של לקיחת אחריות על החיים שלו.

בטיפול באמנות קבוצתי הדבר בולט עוד יותר כאשר ילד מעתיק כל ציור מחבר שיושב לידו והוא לא מסוגל להוציא מעצמו, במהלך הטיפול משוחחים על הרצון בהעתקה, ועל חוסר ביטחון ליצור לבד ולקיחת אחריות על התוצאה שתצא לנו .

כדאי לזכור

1. עוזרים לילד להתבגר על ידי מתן ביטחון תמידי וכך מקלים על ילד להתמודד עם טעויות. ילד שמרגיש ביטחון עצמי לא נבהל מאד אם הוא טועה, כיוון שהוא עדיין מרגיש אהוב ובטוח.

2. מלמדים ילד לקחת אחריות על מעשיו, לא אוספים לו משחקים שהוא שיחק אלא מבקשים ממנו לאסוף, וכו.

3. מלמדים ילד לשלם מחיר על טעויותיו מבלי לכעוס עליו, כך הוא לא ימהר להתגונן אלא יקבל את הטעויות שעשה בצורה מאוזנת ורגועה לדוגמא, נשפך מים על הרצפה, מביאים לו מגבת לנגב, בלי מילות אשמה ובלי כעס.

4. מבקשים מילד לעזור ובכך מחזקים אצלו את תחושת המסוגלות ואת תחושת האחריות. וכמובן מחזקים אותו לאחר העזרה.

5. חום אהבה והרבה ביטחון מאפשרים לילד להתמודד עם הטעויות שלו מבלי להרגיש שהוא לא שווה, אלא הוא מרגיש זה סך הכל טעות, אני יכול לתקן את זה.

שרה גרשוביץ מטפלת באמנות מדריכת הורים ומעבירה סדנאות "גבולות והכלה בהורות" 0546499770

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

רוצה להתייעץ ולחשוב יחד על ההדרכה המתאימה?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט